Sponsorater
Sponsor- og samarbeidsavtaler
Målet med Norsk Tippings sponsorarbeid er å øke kunnskapen om selskapets viktige samfunnsoppdrag.
Selskapets sponsorstrategi er en integrert del av selskapets samfunnsstrategi. For Norsk Tipping er det viktig å øke sin tilstedeværelse lokalt gjennom konsepter for overskuddsprofilering og en tydeligere én-til-én-dialog med målgrupper ved hjelp av aktiviteter og arrangementer ute i lokalsamfunn over hele landet.
Sponsoratene skal i hovedsak promotere Norsk Tipping som selskap, med mål om å øke kunnskapen om selskapets samfunnsoppdrag og med det bidra til å bygge et positivt omdømme.
Norsk Tipping utarbeidet i 2017 etiske retningslinjer for sponsor- og samarbeidsavtaler som krever at organisasjoner som har eller får avtaler med selskapet tar tak i områder som for eksempel menneskerettigheter og arbeidstakerrettigheter, både i egen organisasjon og overfor internasjonale organer. Retningslinjene kan du lese her.
Selskapet har bestemt seg for å ha noen færre sponsoravtaler og heller være en mer synlig og aktiv partner der selskapet velger å sponse. Det er også bestemt å redusere antallet idrettsavtaler, og i stedet dreie porteføljen mot andre typer sponsorater.
Landsdekkende avtaler | 2017 | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|
Norges Fotballforbund/Serieforeningen (*) | 29 000 000 | 48 000 000 | 54 000 000 |
Norges Idrettsforbund | 13 000 000 | 13 000 000 | 14 000 000 |
Norges Ishockeyforbund | 4 500 000 | 4 500 000 | 4 300 000 |
Norges Håndballforbund | 2 350 000 | 4 700 000 | 4 700 000 |
Norges Skiforbund Langrenn | 8 500 000 | 12 400 000 | 12 300 000 |
Norges Snowboardforbund | 6 000 000 | 2 200 000 | 2 000 000 |
Norges Skiforbund Hopp | 0 | 0 | 600 000 |
Norsk Kulturskoleråd (bl.a. Drømmestipendet) | 2 300 000 | 2 200 000 | 2 200 000 |
Den Norske Turistforening (inkludert Hamar og Hedmarken) | 2 300 000 | 2 300 000 | 1 950 000 |
By:Larm | 650 000 | 400 000 | 400 000 |
Norges Musikkorps Forbund | 0 | 0 | 2 200 000 |
Øvrige landsdekkende sponsoravtaler | 4 250 000 | 750 000 | 1 513 000 |
Sum landsdekkende sponsoravtaler | 72 850 000 | 90 450 000 | 100 163 000 |
Lokale sponsoravtaler (Indre Østland): | |||
HamKam Toppfotball | 400 000 | 400 000 | 400 000 |
Storhamar Dragons | 450 000 | 450 000 | 450 000 |
Elverum Håndball Herrer | 230 000 | 150 000 | 150 000 |
Storhamar Håndball Damer | 220 000 | 220 000 | 220 000 |
Øvrige lokale sponsoravtaler/lokal aktivering | 1 380 000 | 640 000 | 1 105 000 |
Sum lokale sponsoravtaler (Indre Østland) | 2 680 000 | 1 860 000 | 2 325 000 |
TOTALT SPONSORAVTALER | 75 530 000 | 92 310 000 | 102 488 000 |
(*)Avtalen med Serieforeningen for kvinnefotball erstatter samarbeidet med Norsk Toppfotball (NTF) fom. 2017
Norsk Tipping er medarrangør av Idrettsgallaen sammen med Norsk Rikskringkasting og Norges Idrettsforbund. Arrangementet gikk av stabelen for 16. gang i 2017 (Dette er en egen avtale og ikke en del av sponsoravtalen med Norges Idrettsforbund).
Løft for kvinnene
Norsk Tipping inngikk i høst en avtale med Serieforeningen i fotball, med et mål om å bidra til å gi kvinnefotball og kvinneidrett generelt et løft. Selskapet forlenget samtidig sitt samarbeid med langrennslandslagene for kvinner og gikk inn som draktsponsor for kvinnelandslaget i ishockey.
Arbeidet med å løfte kvinneidrett støtter opp under fokusområdet «Likestilling og mangfold» i den overordnede retningen for selskapets samfunnsansvarsarbeid. Dette er et arbeid som vil bli prioritert også i 2018.
I tråd med selskapsambisjon
I tråd med målet om å ta en tydeligere rolle som sponsor, har Norsk Tipping også økt sitt engasjement på flere festivalarenaer, som Palmesus og by:Larm, samt gått inn i et generalsponsorat med Norges Snowboardforbund. Et økende antall festivalsponsorater bidrar til målsettingene om å «begeistre en ny generasjon» og større lokal tilstedeværelse. Videreføringen av Drømmestipendet og de lokale Kom deg ut-dagen-arrangementer (samarbeid med Den Norske Turistforening) skal også bidra i til å nå disse målene. Begge de to sistnevnte avtalene ble reforhandlet høsten 2017.
I tråd med målet om å redusere antallet idrettssponsorater, ble samarbeidet med Norges Håndballforbund avsluttet. Som erstatning ble det inngått et samarbeid på markedssiden med håndballen etter 1. juli 2017. Tidligere er det gjort tilsvarende hva gjelder samarbeidet med Norsk Toppfotball.
For å bidra til å synliggjøre at hele Norsk Tippings overskudd går tilbake til samfunnet, gjennomførte selskapet i 2017 en rekke tiltak mot forskjellige målgrupper:
- Sponsorpartnerne leverte gjennom året inn opplevelser til den såkalte Drømmetanken. Drømmetanken-opplevelsen trekkes hver måned, og vinneren får en opplevelse i regi av et særforbund, en festival eller en annen aktør Norsk Tipping samarbeider med.
- Grasrottrener-konseptet med Norges Fotballforbund ble videreført. Også i Norges Skiforbund ble det etablert et Grasrottrener-program, og det legges planer for et tilsvarende opplegg med snowboardforbundet i løpet av 2018.